Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 13. August
2009 / Timeline August 13, 2009
Version 3.5
12. August 2009, 14. August 2009
08/13/2009
De ansvarlige
Af Erik Stinus
Hvis de tror de har vundet
og at denne sag nu
er ude af verden,
dette dokument kan lægges til side,
puttes ind i en file
mærket
ulovlige flygtninge,
tar de
fejl.
Hvis de tror at en mindedag
for faldne danske soldater
vil slette mindet om denne nat
hvor på ordre fra dem
danske betjente stormer en kirke
for at skille forældre
fra deres børn
og fra hinanden,
véd
de ikke
at den ungdom som i morgen
er det danske folk
hvis tjenere de gerne
igen og igen vil vælges til at være,
vil huske
hvad de
ønsker glemt.
Sorgen og gråden i denne nat
og vredesråbene fra gaden
dagen efter
vil stå indskrevet i historien,
dem til skam,
deres modstandere til ære.
13.VIII.2009
08/13/2009
SOS mod Racisme fordømmer arrestationen af irakerne i
Brorssonskirken
Politiet ryddede i nat kl. 2 Brorssonskirken for at arrestere
irakerne mhp. at tvangsudvise dem til Irak.
Det skete trods et massivt opbud af demonstranter der deltog i en
sit-down blokade for at hindre politibussen med irakerne i at
køre væk. Blokaden var fra demonstranternes side 100 %
ikke-voldelig; men det samme kan ikke siges om politiets
adfærd: de slog med stave, brugte hunde og peberspray mod
demonstranterne. Nogle demonstranter blev ramt i hovedet af
politistave, én blev sparket i skridtet.
Blandt irakerne er svært syge mennesker, der er blevet
nægtet humanitær opholdstilladelse.
De fleste irakere er desuden individuelt i risiko, selv om
Flygtningenævnet ikke har givet dem asyl. To af de allerede
seks udviste irakere må leve under jorden, til de
forhåbentlig kan få sikkerhed i et land, der i
modsætning til Danmark respekterer
Flygtningekonventionen.
Flertallet af de irakiske asylansøgere i Danmark er fra
provinser, hvor FN mener at alle skal have asyl eller
beskyttelsesophold, og hvortil FN fraråder tilbagesendelse.
Irakernes sager har ikke været prøvet for nogen retlig
instans i Danmark; Flygtningenævnet er et administrativt
organ.
Med aktionen har politiet krænket kirken, og medvirket til at
Danmark overtræder forbuddet mod tilbagesendelse til et land,
hvor de risikerer at blive udsat for tortur, umneneskelig eller
nedværdigende behandling.
Vi opfordrer regeringen og Folketinget til omgående at
standse tvangsudsendelserne og give irakerne asyl eller
humanitær opholdstilladelse nu!
Vi opfordrer alle i politiet til i fremtiden at følge deres
samvittighed og nægte at deltage i tvangsudsendelser og
arrestationer mhp. tilbagesendelse, idet irakerne risikerer tortur,
drab og kidnapning i Irak. Tilbagesendelserne er i strid med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, artikel 3.
Vi opfordrer alle landes regeringer til at protestere over for
Danmarks umenneskelige behandling af irakerne. Og til ikke at
tilbagesende asylansøgere til Danmark efter
Dublinforordningen, da de i så fald risikerer tilbagesendelse
til tortur og forfølgelse.
Vi opfordrer befolkningen til at slutte op om kommende
demonstrationer og andre initiativer for irakerne.
08/13/2009
Tyve års løgn om PET-registreringer
En omfangsrig, men blodfattig gennemgang af et kontroversielt emne
skrevet på systemets præmisser.
Sådan kan PET-komitéens vurdering af vores
næsten navnebroder PET-kommissionens beretning på 2.600
sider om 9 års arbejde til 70 mio kr. kort beskrives.
PET-komitéen blev dannet tidligt i 1998 af en kreds af
'bekymrede borgere' (concerned citizens) af forskellig politisk
observans - fra det "yderste" venstre til hen over midten. Nogle af
os tidligere, daværende eller nuværende folkevalgte.
Nogle fra fagbevægelsen eller NGO'er. Formålet var,
bl.a. efter eks-agenten Anders Nørgårds
afsløringer at presse på for en tilbundsgående
undersøgelse af efterretningstjenesternes virke i det danske
samfund.
Det slatne kompromis i folketinget efter 1998-valget om
nedsættelsen af PET-kommissionen levede ikke op til det, vi
ønskede. Og kommissionsberetningen nu bekræfter vores
forventninger. Desværre.
Igennem årene fulgte vi Kommissionens arbejde, og i
månederne op til offentliggørelsen af beretningen
besluttede vi at give den en fair chance i den forstand, at vi ikke
ville fare ud samme dag med vores umiddelbare mening om den. I
stedet ville vi gennemgå den grundigt og så en
måneds tid efter på et offentligt møde
fremlægge en begrundet og dermed mere kvalificeret
bedømmelse.
Det sker nu på mandag den 17. august kl. 9:30 til 13 (hos 3F
Lager, Post og Service på Nørrebro i København)
under titlen "De overvågede tager ordet". En lille snes
oplægsholdere vil præsentere både generelle og
specifikke indlæg, som i øvrigt om kort tid vil blive
udgivet i bogform.
Vores kritik forhindrer os ikke i at fastslå, at der faktisk
er punkter af relevant betydning i de i alt 15 bind, beretningen
fylder.
Det gælder især den mindretalsudtalelse, som professor,
dr. jur. Jens Vedsted-Hansen har afgivet om
VKR-regeringserklæringen af 30. september 1968 om, at PET
ikke længere måtte registrere personer alene for deres
lovlige politiske virksomhed. Her påpeges det, at
regeringserklæringen i al hemmelighed ændredes og
således i praksis ikke respekteredes efter sin kendte og
officielle ordlyd. PET fulgte i stedet en aldrig tidligere
offentliggjort justitsministeriel instruks af 14. september 1968 og
blev således blot ved med at registrere også for fuldt
lovlig politisk virksomhed.
Hvem der har ansvaret for dette højst kritisable og efter
alt at dømme klart ansvarspådragende dobbeltspil,
står hen i det uvisse. Vedsted-Hansen finder ikke, at PETs
personale har gjort noget forkert ved at fortsætte
registreringerne, idet de handlede efter en tjenestebefaling, der
ikke var "klart ulovlig".
Det synes jeg nu ikke er så indlysende.
Regeringserklæringen blev jo i sin tid offentliggjort og
vakte stor interesse i pressen og den offentlige debat. Det kan
ikke have passeret upåagtet hen hos PET. Hvordan kunne de
så påstå sig i god tro og registrere videre som
tilforn?
Summa summarum: offentligheden og folketinget blev ført bag
lyset ved dette dybt udemokratiske, hemmeligholdte dobbeltspil,
hvis belastning for retsstaten Danmark stedse bliver værre og
værre, hvis intet ansvar, herunder politisk, søges
placeret.
De personer, som dengang blev registreret, vil efter alt at
dømme kunne få medhold ved danske domstole i, at den
danske registreringsordning stred mod Den europæiske
Menneskerettighedserklæring først og fremmest derved,
at der hverken var gennemsigtighed eller forudsigelighed i
ordningen og dens praktiske anvendelse. Der foreligger adskillige
domme fra Den europæiske Menneskerettighedsdomstol i
Strasbourg, der med dette som afgørende kriterier har givet
statsborgere fra en række andre lande end Danmark medhold i
klagesager mod deres respektive regeringer og fastslået, at
de havde krav på oprejsning. Også dette er genstand for
omtale i en mindretalsudtalelse fra Vedsted-Hansen.
Blandt de mange andre spørgsmål, vi i
PET-komitéen vil fortsætte vores arbejde med, er det
iøjnefaldende behov for at få forbedret (i realiteten
at få etableret) kontrol med og åbenheden omkring
efterretningstjenesterne. Med den politiske medvind af orkanagtig
styrke, som især PET har i disse år, bliver det
svært.
Men det gør ikke opgaven mindre presserende.
Bjørn Elmquist,
advokat
medlem af PET-komitéen,
tidligere MF for Venstre og Det radikale Venstre.
08/13/2009
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|